Thursday, 22 December 2016

5 Tips Buat Ibu Mengandung Mahu Tidur Lena !

Satu ujian buat ibu mengandung yang dah nak masuk trimester ketiga ni kan, bila tiba masa nak tidur kan ?

Ye laa, dengan keadaan perut yang kian membesar adakalanya memberi sedikit gangguan untuk menikmati tidur yang lena. Tapi tidur yang cukup sangatlah penting buat ibu-ibu hamil ni agar tahap kesihatan tak terjejas dan tidak cepat letih serta tak bermaya.


OK, hasil dari pembacaan Fiefi kat sini, Fiefi nak kongsikan dengan ibu-ibu semua amalan yang perlu dilakukan sebagai langkah mahu dapatkan tidur yang lena.

Antaranya,

1. Kurangkan minum
Minumlah air sebanyak-banyaknya pada waktu siang hari, tetapi menjelang waktu tidur, kurangkan pengambilannya. Sekurang-kurangnya dua jam sebelum tidur. Ini bagi mengurangkan kekerapan ke bilik air untuk membuang air kecil. 

2. Tidur siang
Cuba dapatkan masa untuk tidur sekejap pada waktu siang sekiranya waktu malam anda tidak dapat tidur bagi membantu mengurangkan keletihan. Walaupun, hanya 10 minit, ia sangatlah membantu memulihkan tenaga dan kesegaran anda. Terutamanya masa sebelum waktu Zohor ( Qailullah). 

3. Bersenam di siang hari
Bersenam secara tetap ketika hamil baik untuk tahap kesihatan yang optimum. Ia dapat membantu memperbaiki peredaran darah bagi mengelakkan kaki kejang di malam hari. Tapi seeloknya janganlah bersenam pada masa yang menghampiri masa tidur. 

4. Atasi pedih ulu hati 
Pedih ulu hati dapat dielakkan dengan tidak terus baring dalam tempoh satu hingga dua jam selepas waktu makan. Jika masalah ini yang menjadi punca tidur anda terganggu, pastikan kedudukan kepala lebih tinggi ketika berbaring. elakkan juga makan makanan berempah, berasid, berlemak atau bergoreng. 

5. Betulkan posisi tidur
Bila tiba trimester ketiga, perlu amalkan tidur mengiring. Ini penting dan bagus bagi menggalakkkan peredaran darah untuk kandungan, rahim dan buah pinggang. Elakkan tidur menelentang untuk tempoh yang lama kerana ia boleh membebankan bahagian belakang yang akhirnya boleh menyebabkan ibu sakit pinggang.

Itulah 5 tips yang dikongsikan dan berharap tips ini dapat memberi manfaat buat bakal ibu.

Sekiranya, anda telah mengamalkan kesemua tips di atas dan masih juga mengalami masalah sukar tidur, berharap bersabarlah dan berbincang dengan pasangan anda bagi mengatasinya.

Bagi Fiefi, pengalaman mengandung kali kedua dan kali ni yang ketiga sangat berbeza dengan masa mengandung kali pertama. Alhamdulillah, sekarang tidur lena dengan posisi mengiring dan dah tiada lagi kaki kejang di malam-malam hari juga sakit pinggang bila bangun tidur keesokan harinya. Syukur sangat-sangat :)

Nak tahu apa yang membolehkan Fiefi rasakan perbezaan yang best ni nantikan entri akan datang k !

Salam sayang,
Fiefi Ismail.

Wednesday, 21 December 2016

Ke mana menghilang si penulis blogfiefi.blogspot.my ?

Assalamualaikum pembuka bicara :)

Sepuluh bulan sepi blogfiefi.blogspot.my tanpa sebarang status dan perkongsian. Ke mana menghilang si penulis blog ni ? Hihihi...

Yuuhuu... ada je Fiefi di sini. Menjalani kehidupan seperti biasa cuma tiada kesempatan untuk mencoretkan sesuatu di sini juga melawat blog-blog sahabat yang lain.

Apa-apa pun, Alhamdulillah,  Fiefi sihat bersama insan-insan tersayang. Yes, Fiefi akui lama benar tiada perkongsian di sini. InsyaAllah, akan mula aktifkan diri di arena blog ini sambil memberikan manfaat dengan perkongsian ilmu-ilmu yang diperolehi juga perkongsian cerita-cerita sihat dan positif.

Tahun 2017 bakal menjelma dan tahun 2016 bakal melabuhkan tirai beberapa hari lagi. Moga setiap hari yang kita lalui indah, mendapat berkat dari Nya dan memberikan kita pengajaran serta teladan untuk kebaikan kita di dunia akhirat.




Akhir kata, do what you LOVE and LOVE what you do !

Nantikan perkongsian sihat dan positif bersama Fiefi yeeee .



Penulis blogfiefi.blogspot.my ,

Fiefi Ismail :)


Tuesday, 2 February 2016

Amalkan ni untuk anak-anak cemerlang dunia akhirat! InsyaAllah.

Assalamualaikum buat semua yang mengunjungi blogfiefi.blogspot.my =)
Semoga sentiasa dalam keadaan sihat, ceria dan positif Fiefi doakan. Tik tok tik tok, da bertemu Februari 2016. Sekejap je masa berlalu.

Hari ni ada terbaca satu perkongsian dari seorang sahabat alam maya dan Fiefi mahu panjangkannya ke sini. Semoga memberi manfaat buat semua, tak kisahlah mak bapak orang atau tak kerana ianya memang berguna untuk kehidupan dan kejayaan kita dunia akhirat.

Iaitu doa Rasulullah saw pada Ibnu Abbas masa kecil. Eloklah kita amalkan baik untuk diri sendiri dan juga anak-anak. Baca ayat ini sambil letak tapak tangan yang ade huruf 18 di ubun-ubun kepala sendiri atau anak. Sesuai juga sebagai terapi doa bagi anak yang keras hati.

Bismillahirrahmanirrahim.
Allahumma faqqihhu fiddin wa’alim hu takwil (anak lelaki)
Allahumma faqqihha fiddin wa’alim ha takwil (anak perempuan)
Maksudnya, “Ya Allah Ya Tuhanku, berilah kefahaman agama kepada anakku, dan ajarkanlah padanya ilmu takwil (penafsiran Al-Quran)".
Aamin.Ya rabbal alamin.



Untuk info dan penerangan lebih lanjut, tengok sini =)

Selamat menonton dan selamat beramal!


Thursday, 28 January 2016

Bekas Plastik Mana Yang Selamat Digunakan?

Assalamualaikum buat semua =)
Moga sentiasa dalam rahmatNya, ceria dan sihat sentiasa, InsyaAllah. 

Fiefi nak kongsikan satu info ni, berkaitan kod nombor pada botol-botol. Ala yang biasa tertera dengan simbol segitiga di bawah botol tu..Sebelum ni apa yang Fiefi faham, salah lak pulak..haha..ingat nombor lagi besar ni lagi baik dan ok botol ni...tersilap sudah... 

Sebenarnya kod nombor pada simbol ini bukannya menunjukkan lebih besar nombornya, lebih tahan lama bekas tersebut, sebaliknya ia menunjukkan jenis bahan yang diguna (dari unsur Polimer iaitu bi-produk dari bahan Petroleum).

 Image result for maksud nombor pada bekas plastik

Kod No. 1 – Polyethylene Terephthalate (PETE atau PET) 
-Biasanya pada botol yang jernih seperti botol air mineral. 
-Penggunaannya disarankan hanya sekali pakai sahaja kerana jika terlalu kerap digunakan lebih-lebih lagi untuk mengisi air panas, lapisan polimer pada botol tersebut akan bocor dan mengeluarkan karsinogenik iaitu antara pencetus kanser. 
-Semasa plastik jenis ini dihasilkan, antimoni trioksida yang boleh mengundang bahaya kerana ia boleh memasuki tubuh melalui sistem pernafasan. 
-Sekiranya seseorang terdedah pada bahan ini dalam jangka masa yang lama, iritasi pada kulit dan saluran pernafasan akan berlaku. Bagi wanita pula, ia boleh meningkatkan masalah haid, keguguran kandungan dan berkemungkinan anak yang dilahirkan mengalami pertumbuhan yang lambat sehingga usianya menjangkau 12 bulan.

Kod No. 2 – High Density Polyethylene (HDPE) 
-Lazimnya kita menjumpai simbol ini pada botol susu dan bekas makanan. 
-HDPE merupakan salah satu bahan plastik yang selamat digunakan kerana kemampuannya mencegah tindak balas kimia antara kemasan plastiknya dengan minuman atau makanan yang diisi di dalamnya. 
-HDPE memiliki sifat bahan yang kuat, keras dan lebih tahan pada suhu yang tinggi. Seperti juga PET, ia disarankan untuk sekali pakai kerana pembebasan antimoni trioksida akan meningkat dari masa ke semasa.

Kod No. 3 – Polyvinyl Choride (V atau PVC) 
-Ia adalah sejenis yang plastik yang paling sukar dikitar. 
-Ia biasanya digunakan sebagai pembalut makanan (cling wrap) dan pada botol-botol yang lain. 
-Ia juga mengandungi DEHA yang berupaya bertindak balas dengan makanan yang dibalut dengan plastik ini apabila ia bersentuhan secara terus. DEHA mencair pada suhu -15 darjah. Apabila berlaku tindak balas antara PVC dengan makanan yang dibalut dengannya boleh mengundang bahaya kepada ginjal, hati dan berat badan. 

Kod No. 4 – Low Density Polyethylene (LDPE) 
-Sejenis plastik berwarna coklat yang dihasilkan daripada minyak bumi (thermoplastic). Ia dipakai sebagai bekas makanan atau botol-botol yang kemek. 
-Ia bersifat kuat, tembus cahaya, fleksibel dan permukaannya agak berminyak. 
-Ia sangat tahan di bawah suhu 60 darjah selsius kepada tindak balas kimia dan mempunyai daya perlindungan yang baik terhadap wap air tetapi kurang elok bagi gas-gas lain seperti oksigen. 
-Ia masih boleh dikitar semula tetapi sukar untuk dilupuskan.

Kod No. 5 – Polypropylene (PP) 
-Ia merupakan pilihan yang terbaik untuk bahan plastik terutamanya sebagai tempat menyimpan makanan, minuman dan botol susu bayi. 
-Ia bersifat jernih, lebih kuat dan ringan dengan daya tembusan wap yang rendah, tahan terhadap minyak, stabil pada suhu yang tinggi serta berkilat. 
-Boleh ditemui pada penutup botol, botol kicap dan juga pada bekas perubatan.

Kod no. 6 – Polystyrene (PS) 
- Kebiasaannya digunakan sebagai bekas makanan styrofoam dan cawan atau gelas minuman pakai buang. 
-Ia juga merupakan polimer aromatik yang boleh mengeluarkan styrene pada makanan sekiranya ia bersentuhan. Styrene ini juga boleh ditemui pada asap rokok, kenderaan atau kilang. 
-Plastik PS ini seharusnya dielakkan kerana ia berbahaya pada otak, berpotensi mengganggu hormon estrogen wanita yang mengakibatkan masalah kepada sistem peranakan, pertumbuhan dan sistem saraf. Ia juga susah dikitar semula malah memerlukan masa yang lama untuk memprosesnya. 

Kod No. 7 – Other : SAN (Styrene acrylonitrile), ABS (Acrylonitrile butadiene styrene), PC (polycarbonate) 
-Ia boleh ditemui pada bekas makanan dan minuman, komputer dan alat elektronik. 
-PC biasanya digunakan untuk botol susu bayi, sippy cup, botol minuman dan tin susu formula. Bahan ini boleh memindahkan Bisphenol-A. Jika suhu meningkat ekoran pemanasan kepada makanan dan minuman yang berpotensi merosakkan hormon, kromosom pada ovari, penurunan penghasilan sperma serta mengubah fungsi imunisasi. 
-SAN dan ABS pula memiliki daya tahan yang tinggi terhadap tindak balas kimia dan suhu, kekuatan, kekakuan dan pertambahan tingkat kekerasan. 
-SAN biasa terdapat pada mangkuk adunan (mixer), balutan termos, piring, alatan makanan, penapis minuman dan berus gigi manakala ABS pula digunakan pada barang mainan dan paip. SAN dan ABS merupakan bahan plastik yang sangat baik digunakan. 
sumber: fb 

So kesimpulannya, pilihan selamat gunalah yang berkod 2, 4 dan 5 ataupun aternatif terbaik dalam mengelak penggunaan bahan-bahan ini ialah menggantikannya dengan bekas yang diperbuat dari seramik atau kaca yang dijamin selamat. 




Sunday, 24 January 2016

Giveaway Cash RM500 Jan 2016 by Emas Putih

Giveway January Cash RM500 by Emas Putih| Salam. Dijemput join GA uzu ni. GA pertama untuk tahun 2016. Sila tekan banner kalau nak join GA ini. Terima kasih.
[Tekan Banner Di Atas Untuk Join]
Ini ada satu produk baru yang membantu menghilangkan jerawat dalam masa 24 jam iaitu REFINITY Acne Hydrogel ! Ada 6 sebab kenapa anda perlu mencuba hilangkan jerawat anda dengan cepat iaitu :

1. PANTAS BERTINDAK
Formulasi Acne Hydrogel FOKUS pada rawatan jerawat dan bekas jerawat bagi menjadikan wajah anda kembali licin bersih berseri.

2. SENANG & MUDAH
Hanya sapu 2 kali sehari dan tunggu hasilnya. Cepat meresap dan kering tanpa rasa kesan minyak.
3. SESUAI UNTUK KULIT SENSITIF
Tidak seperti produk lain di pasaran, Acne Hydrogel diperbuat dari bahan herba Asli yang sangat efektif dalam rawatan jerawat dan bebas dari bahan kimia. Oleh itu, ia sangat sesuai untuk semua jenis kulit termasuk kulit sensitif.

4. PENGIKTIRAFAN
Diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (NOT151105679K) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PO-BMF-PPIM01407). Diyakini halal dan dijamin keberkesanannya.

5. 98% PENGGUNA BERPUAS HATI
Hampir 10,000 botol dijual setiap bulan dan hampir kesemua pengguna berpuas hati dengan kesannya. Setiap hari kami menerima testimoni positif dari pengguna.
Sesiapa yang berminat boleh dapatkan REFINITY Acne Hydrogel di http://refinity.com.my/ . Hilangkan jerawat anda semudah A B C dan sepantas kilat dalam masa 24 jam !!

Harga : RM70 sebotol / 2 botol RM130 *hargapromosi*

Giveaway January2016 Cash RM500 by Emas Putih disponser oleh Emas Putih , dan Refinity Malaysia. Terima kasih kerana join GA ini :)

Lagi Seminggu Promosi Shaklee Januari 2016 Berakhir!

Assalamualaikum korang =)
Berita baik yang korang terima awal-awal tahun haritu bakal berakhir dalam seminggu.

Apa yang berita baik tu?

Berita baik bagi seseorang yang betul-betul menjaga kesihatan dan mahu mengekalkan tahap kesihatannya serta insan tersayang malah lebih-lebih lagi kalau anda peminat Vivix, Zinc Complex dan Vitalea for children laa. Ketiga-tiga produk Shaklee ni diberikan harga runtuh-runtuh yang menjimatkan =)

1. Vivix
Sebotol RM503 
Promo Price : RM432 JIMAT RM71 
BELI 2 jimat 5% 

2. Zinc Complex
Sebotol  RM35 
Promo Price : RM27 JIMAT RM8 


3. VitaLea for children
Sebotol RM117 
Promo Price : RM89 JIMAT RM28


Sungguh...lagi 7 hari bakal berakhir. Jangan lepaskan peluang  'harga  murah' produk Shaklee yang terbaik ni =)

Mahu menambahbaik tahap kesihatan anda dan insan tersayang?
Hubungi: 012 266 0427
(Fiefi Irafizah) 
Pengedar Shaklee Changlun &Jitra, Kedah. 
Pengeposan ke seluruh Malaysia.

Saturday, 23 January 2016

NEW YEAR GIVEAWAY 2016 BY IZYAN ATHIRAH

Assalamualaikum

Klik Sini Untuk Join
GIVEAWAY BERLANGSUNG DARI 6 / 1 / 2016 - 6 / 2 / 2016


NOTA TAMBAHAN :-
-HADIAH ADALAH RAHSIA (5 HADIAH YANG BERLAINAN) YANG AKAN DIBERIKAN KEPADA 5 PESERTA YANG BERTUAH.
-PEMILIHAN PEMENANG MENGGUNAKAN KAEDAH RANDOM.ORG SAHAJA.

-KURANG DARIPADA 20 PESERTA YAN AKAN MASUKKAN DALAM BLOGLIST SELAMA SATU BULAN DARI
(9 / 2 / 16 - 9 / 3 / 16)


PENGUMUMAN PEMENANG AKAN DIUMUMKAN PADA 8 / 2 / 2016 (ISNIN)


Buat Yan, 
selamat ulangtahun kelahiran,
moga hidup diberkatiNya,
mencapai segala apa yang diimpikan,
berjaya, sihat dan senyum selalu =)

7 Tips Mengatasi Penyakit 'M'

Assalamualaikum semua =)
Camne life? Moga semua sihat, ceria dan dalam rahmatNya selalu.

Lama Fiefi 'bercuti' ni hihihi hingga tak berentri di blogfiefi.blogspot.com ni...
...
...
...
Ok, moga selepas ni muncul entri-entri 'cerita sihat' untuk manfaat bersama =)

Untuk entri kali ni, Fiefi kongsikan sedikit tips bagi mengatasi penyakit M.
Ada yang tak tahu apa tu penyakit M ke?
Ok, Penyakit M= malas!

Berikut, 7 Tips Mengatasi Malas:

1. Bersihkan diri dengan berwudhuk dan mandi junub
2. Pilih warna pakaian warna kegemaran.. warna yang memberikan anda tenaga
3. Pilihan suhu yang sesuai dengan kehendak biologi badan
4. Sesuaikan pencahayaan sekitar anda
5. Makanan : pilih makanan berkhasiat, halal dan makan dengan kuantiti yang berpada
6. Orang sekeliling : surrounded yourself with positive people
7. Solat : Solat adalah pertahanan badan secara fisiologi dan juga spiritual

Sumber: Youtube

Jangan malas-malas yee!
-pesanan untuk diri sendiri juga =)

Semoga memberi manfaat buat semua!
Salam sayang,
Fiefi Irafizah

Wednesday, 20 January 2016

Friday, 1 January 2016

Hari pertama dalam tahun 2016.

1.1.2016 jatuh hari Jumaat. Jumaat, penghulu hari yang mendamaikan. Alhamdulillah, cuaca hari ni mendamaikan dengan tiupan angin yang lebih dari tiupan sepoi-sepoi bahasa. Sungguh membantu jemuran di ampaian kering lebih awal dari biasa. Opps...ke situ lak mukadimah entri pertama tahun 2016 ni. Hahaha..


Buat pengunjung blogfiefi.blogspot.com , diharapkan semua sihat di samping insan-insan tersayang. Terima kasih datang singgah sini. Semoga 2016 mengeratkan lagi ukhwah antara kita dan memberi lebih kegembiraan buat kita. InsyaAllah :)



Xoxo,
Fiefi Ira :)

Kenali Vitalea Iron Formula Shaklee.

Apa itu Vitalea Iron Formula? Vitalea Iron Formula adalah multivitamin dan multimineral dari Shaklee yang telah 100 tahun lebih berada ...